NOZ - STANOVY SV (zákon č. 89/2012 Sb. – NOVÝ OBČANSKÝ ZÁKONÍK)
- účinností NOZ tj. dnem 01.01.2014 pozbývají závaznosti některá ustanovení původního zákona č. 72/1994 Sb. (ZoVB)
- v rámci NOZ bude potřebné, anebo vhodné upravit a doplnit stávající stanovy a ta ustanovení stanov každého Společenství vlastníků (SV), která jsou v rozporu s donucujícími (závaznými) ustanoveními NOZ, nebude možné dále použít
- lhůta pro uvedení stanov do souladu s NOZ je 3 letá tj. do 31.12.2016
- lhůta pro uvedení názvu SV do souladu s NOZ je 2 letá tj. do 31.12.2015 – dle NOZ musí název obsahovat slovní spojení „Společenství vlastníků“ a označení domu (§ 1200, odst. 2, písm. a) – dle ZoVB bylo dostačující pouze „Společenství“
- zásadní možnosti změn oproti původním stanovám dle ZoVB
- statutární orgán SV – výbor (počet členů musí být explicitně uveden – nelze použít např. minimálně 3 člený) nebo předseda společenství vlastníků (dříve označován jako „pověřený vlastník“); členem statutárního orgánu se může stát i jiná osoba než vlastník a člen SV
- kontrolní orgán SV - stanovy buď výslovně určí, zda SV volí kontrolní orgán, pokud ano, pak tento musí být zvolen a pokud stanovy další orgán nezřídí, nemůže být takový orgán zvolen
- počet hlasů pro přijetí usnesení shromáždění – ve většině případů se upouští od diferencovaných požadavků na vyšší (kvalifikovaný) počet hlasů pro přijetí usnesení v některých záležitostech (např. volba členů statutárního orgánu, změna prohlášení, změna stanov, způsob rozúčtování, schválení oprav, úprav, modernizace či rekonstrukce spol. částí domu apod.) a stanoví
- možnost hlasování per rollam – zákon nově připouští i možnost písemného hlasování mimo schůzi shromáždění tzv. per rollam
- obsah stanov – nově stanovy musí obsahovat pravidla pro tvorbu rozpočtu SV, pro příspěvky na správu domu a pozemku (tzv. fond oprav a obnovy), pro úhradu cen služeb a pro způsob jejich rozúčtování na jednotlivé vlastníky
- schválení nových stanov – nově jsou stanovy veřejnou listinou a při jakékoliv jejich úpravě, změně je třeba na schůzi SV přítomnost notáře - platí pouze pro SV, která vznikla po 01.01.2014
- v rámci výše uvedeného a po konzultaci s odborníky doporučujeme maximálně využít přechodnou 2-3 letou lhůtu pro úpravu názvu SV resp. stanov, kdy v uvedeném období by měly být vyjasněny dopady nové právní úpravy a případně i dostupná judikatura k tomuto problému; současně se tímto postupem případně vyhneme zcela zbytečným nákladům (soudní poplatky, náklady notáře apod.) na případně další vynucené úpravy stanov; již nyní však máme připraven návrh stanov dle NOZ a jsme Vám ho připraveni na vyžádání poskytnou k zahájení širší diskuse nad jejich úpravou
PENB - Průkaz energetické náročnosti (novela zákona č. 406/2000 Sb. uskutečněná zákonem č 318/2012 Sb. vč. již připravované další novely, která je aktuálně v 1. čtení Poslanecké sněmovny)
- stavebník, vlastník budovy nebo společenství vlastníků jsou povinni opatřit si průkaz energetické náročnosti pro užívané bytové domy nebo administrativní budovy a to:
- při prodeji budovy nebo její ucelené části (tj. jednotky)
- vlastník jednotky je od 01.01.2016 povinen předložit PENB i při pronájmu jednotky
- v rámci výše uvedeného doporučujeme zpracování PENB tak, aby došlo k naplnění požadavků zákonné úpravy, předpokládaná cena pro bytové domy se pohybuje v rozmezí 3.500,- Kč – 15.000,- Kč dle velikosti objektu a na vyžádání jsme připraveni zpracovat konkrétní nabídku
REGULACE DODÁVEK TEPELNÉ ENERGI - AUTOMATICKÉ TERMOHLAVICE (novela zákona č. 406/2000 Sb. uskutečněná zákonem č 318/2012 Sb. vč. již připravované další novely, která je aktuálně v 1. čtení Poslanecké sněmovny)
- stavebník, vlastník budovy nebo společenství vlastníků jsou povinni vybavit vnitřní tepelná zařízení budov přístroji regulujícími dodávku tepelné energie konečným uživatelům v rozsahu stanoveném prováděcím právním předpisem; vlastníci a uživatelé jednotek jsou povinni umožnit instalaci, údržbu a kontrolu těchto přístrojů – kdy pod pojmem vnitřní tepelná zařízení budov se rozumí obecně otopná soustava objektu, zejména otopná tělesa umístněna v jednotlivých jednotkách a pod pojmem přístroje regulující dodávku tepelné energie konečným uživatelům se rozumí obecně veškeré regulační armatury a regulační jednotky na otopné soustavě objektu, pro otopná tělesa umístěná v jednotlivých jednotkách pak termostatické ventily opatřené automatickými termohlavicemi
- připravovaná novela příslušné zákonné úpravy nemění zásadně výše uvedený stav
- vzhledem k tomu, že většina objektů v naší správě již tento požadavek splňuje jedná se spíše o připomínku pro případnou kontrolu plnění tohoto požadavku
MĚŘENÍ DODÁVKY TEPELNÉ ENERGIE - MĚRIČE TEPLA (novela zákona č. 406/2000 Sb. uskutečněná zákonem č. 318/2012 Sb. vč. již připravované další novely, která je aktuálně v 1. čtení Poslanecké sněmovny)
- stavebník, vlastník budovy nebo společenství vlastníků je povinno vybavit, v případě bytových domů a víceúčelových staveb s dodávkou tepla nebo chladu ze soustavy zásobování tepelnou energií nebo s ústředním vytápěním nebo chlazením anebo společnou přípravou teplé vody v domě, v každém bytě a nebytovém prostoru vnitřní tepelná zařízení budov přístroji registrujícími dodávku tepelné energie, kterými jsou stanovená měřidla podle zákona o metrologii anebo zařízení pro rozdělování nákladů na vytápění, způsobem podle prováděcího právního předpisu; vlastníci a uživatelé bytů nebo nebytových prostor jsou povinni umožnit instalaci, údržbu a kontrolu těchto přístrojů (tento požadavek se tedy netýká jednotek, kde zásobování tepelnou energie je zajištěno prostřednictvím vlastního zdroje tj. především plynových kotlů přímo v jednotkách) – kdy pod pojmem přístroje registrující dodávku tepelné energie se rozumí zařízení montovaná v jednotlivých jednotkách resp. na jednotlivá otopná tělesa (radiátory) a takovým zařízením mohou být měřiče tepla (tzv. kalorimetry) instalovaná na vstupu do jednotky pokud to koncepční řešení otopné soustavy umožňuje, anebo indikátory – rozdělovače topných nákladů (tzv. poměrové měřiče tepla) instalované na všech otopných tělesech
- připravovaná novela příslušné zákonné úpravy nemění zásadně výše uvedený stav
- vzhledem k tomu, že většina objektů v naší správě již tento požadavek splňuje jedná se spíše o připomínku pro případné splnění tohoto požadavku